Modernizacja kluczowej arterii warmińsko-mazurskiego: Drogi Wojewódzkiej 527

Droga Wojewódzka 527, stanowiąca centralny punkt komunikacyjny w środkowo-zachodnim obszarze Warmii i Mazur, odgrywa zasadniczą rolę dla efektywnego działania tego regionu. To przekłada się na konieczność utrzymania tej drogi w jak najdoskonalszym stanie.

Świeżo zakończony pierwszy segment rozbudowy tej arterii na odcinku pomiędzy Morągiem a Łuktą jest teraz dostępny dla kierujących. Wysokiej klasy nawierzchnia znacząco ulepszyła połączenie między tymi miejscowościami powiatu ostródzkiego. Niemniej jednak, plany modernizacji dróg w tym rejonie nie są jeszcze zamknięte. Marcin Kuchciński, marszałek województwa, wyjaśnia, że drugi etap prac będzie obejmował modernizację nawierzchni drogowej na odcinku Florczaki–Bramka. Zaprojektowane działania mają na celu uzupełnienie wcześniej wykonanych remontów na odcinkach Łukta–Florczaki oraz Bramka–Morąg, tworząc kompleksowo odnowioną drogę.

W planach są nie tylko prace związane z wymianą asfaltu, lecz również korekta łuków, przebudowa skrzyżowań, budowa przejść dla pieszych i zatok autobusowych, instalacja systemu odwadniania drogi i oświetlenia, a także usunięcie drzew stanowiących potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze.

W tym roku nas czeka kolejna kluczowa inwestycja na drodze 527: przebudowa wyjazdu z Olsztyna w kierunku Tomaszkowa oraz budowa ronda z zjazdem do Bartąga – informuje Waldemar Królikowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. To ambitne przedsięwzięcie ma na celu poprawę płynności ruchu w Olsztynie i jego najbliższej okolicy, jednocześnie finalizując inwestycje drogowe w otoczeniu regionalnej metropolii.

Dwie fazy rozbudowy drogi 527 na odcinku Morąg–Łukta kosztowały około 92 miliony złotych. Ponad 67 milionów złotych pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, natomiast prawie 8 milionów złotych pochodziło z budżetu państwa. Pozostałe środki na sfinansowanie projektu pochodziły z budżetu województwa. Koszt budowy drugiego etapu, łączącego Florczaki z Bramką, wynosi prawie 28,3 miliona złotych. Z tego kwoty, ponad 22 miliony złotych pochodzi z regionalnego programu „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur” na lata 2021-2027. Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych, wykonanych przez firmę Strabag, to 8 sierpnia, a ich zakończenie przewidziano na 3 listopada 2025 roku.

Umowę na realizację inwestycji podpisali dyrektor ZDW Waldemar Królikowski i główna księgowa Ewelina Anuszkiewicz. Ze strony wykonawcy umowę podpisał Daniel Rusinek, kierownik techniczny firmy Strabag.