Modernizacja DK16: Kierunek droga ekspresowa. Przetarg zakończony, kontrakt podpisany

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę z Budimex na przebudowę kolejnego fragmentu DK16 do standardów drogi ekspresowej. Wydarzenie to, które miało miejsce 27 września, dotyczyło odcinka o długości przekraczającej 11 km. Łączny koszt tego przedsięwzięcia wyniesie ponad 507 milionów złotych.

Podpisana umowa stanowi końcowy punkt procesu przetargowego, który rozpoczął się jeszcze 21 grudnia 2022 roku. Pierwsza próba wyboru najkorzystniejszej oferty miała miejsce w październiku 2023 roku. Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej spowodowało jednak, że GDDKiA musiała złożyć skargę na wyrok KIO. Sąd Okręgowy w Warszawie odrzucił jednak tę skargę, co skłoniło do ponownej analizy ofert. Oferta konsorcjum Polimex została uznana za najkorzystniejszą, ale konsorcjum nie zgodziło się na jej wybór w czerwcu br. W ten sposób, po niemal dziewięciu miesiącach od początku procesu, kontrakt został ostatecznie przyznany firmie Budimex.

Przebudowany odcinek DK16 między Olsztynem i Biskupcem, który był pierwotnie oddany do użytku w 2010 r., zostanie przekształcony w drogę ekspresową S16. Planowane prace obejmują budowę drugiego pasa ruchu, przebudowę części trasy oraz stworzenie dodatkowych jezdni służących do obsługi przyległych terenów. Wykonawca planuje wykorzystać maksymalną ilość asfaltu uzyskanego z rozbiórki istniejącej DK16 i wbudować go w nową nawierzchnię. Powstaną także nowe węzły drogowe Wójtowo i Łęgajny, a węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do wymogów drogi ekspresowej.

Planowana modernizacja wprowadzi również szereg zmian na odcinku między Olsztynem a Barczewem. W miejscowościach Wójtowo i Łęgajny powstaną nowe węzły, wyposażone w samowystarczalne oświetlenie oparte na odnawialnych źródłach energii. Węzeł Barczewo zostanie rozbudowany, a trasa zostanie uzupełniona o jedenaście nowych obiektów inżynierskich oraz trzy wydłużone przejścia podziemne dla pieszych.

Realizacja projektu będzie wieloetapowa, począwszy od opracowania dokumentacji umożliwiającej złożenie wniosku o decyzję o pozwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Proces ten, wraz z uzyskaniem zgody, powinien potrwać około 17 miesięcy. Kolejne 22 miesiące zostaną poświęcone na samo wykonanie inwestycji, nie licząc przerw zimowych między 16 grudnia a 15 marca. Szacuje się, że nowa trasa będzie gotowa do użytku w 2028 roku.

Przebudowa DK16 na drogę ekspresową S16 jest kluczowa dla rozwoju regionu północno-wschodniej Polski. Wzrost przepustowości, poprawa bezpieczeństwa i skrócenie czasu podróży to główne korzyści wynikające z tej inwestycji. Dodatkowo, nowoczesna infrastruktura drogowa przyciągnie inwestorów i turystów, wspierając rozwój gospodarczy regionu. Ta inwestycja ma również duże znaczenie dla strategii rozwoju infrastrukturalnego Polski, której celem jest stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci dróg ekspresowych i autostrad.