Planowane prace na terenach przemysłowych są kluczowym elementem procesu rozbudowy infrastruktury w okolicach jeziora Trackiego. Dzięki temu możliwa będzie poprawa komunikacji pomiędzy osiedlami Zatorza a resztą miasta Olsztyna.
Rozwój tej części Olsztyna przebiega w szybkim tempie, co skutkuje powstawaniem nowych bloków mieszkalnych i przyrostem populacji. W związku z tym, coraz trudniej jest poruszać się w kierunku południowym. Rozbudowa ulicy Zientary-Malewskiej oraz jej połączenie z ulicą Lubelską i węzłem Wschód obwodnicy miasta znacznie ułatwi dotychczasowe przejazdy.
Prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk, podkreślił wagę tej inwestycji dla mieszkańców osiedli znajdujących się po drugiej stronie torów. Tunel drogowy pod torami kolejowymi zapewni połączenie wschodniej obwodnicy z innymi częściami miasta. Tunel będzie miał długość 32 metrów i szerokość 14 metrów.
Dodatkowo, planowana jest budowa ponad 1,3-kilometrowej ulicy, wraz z drogą dla pieszych i rowerzystów, łączącej ulicę Zientary-Malewskiej z węzłem Wschód na południowej obwodnicy Olsztyna. Prace obejmują również rozbudowę ulicy Zientary-Malewskiej od ulicy Jeżynowej do przyszłego ronda między ulicami Jesienną a Tracką.
W kontekście tych planów, Paweł Polański z firmy Intop Warszawa poinformował, że firma ma już doświadczenie w realizacji podobnych inwestycji. Zapewnił on także, że wszystkie starania będą podjęte w celu jak najszybszego rozpoczęcia prac budowlanych oraz ich terminowego zakończenia.
Powstająca infrastruktura otwiera perspektywę zagospodarowania sąsiednich terenów na cele przedsiębiorcze. Obszar o powierzchni ponad 65 hektarów, położony na wschód od jeziora Trackiego, może zostać przeznaczony na obiekty produkcyjne czy usługowe. Może to także umożliwić rozwój Olsztyńskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
Planowane prace drogowe mają potrwać 33 miesiące i kosztować nieco ponad 73 miliony złotych. Środki na ich realizację pozyskano z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.