Przebudowa stacji kolejowych w Olsztynie i Ełku: inwestycje zwiększające komfort podróżowania

W roku poprzednim, modernizacje kluczowych stacji kolejowych w Olsztynie i Ełku były najważniejszymi przedsięwzięciami infrastrukturalnymi na Warmii i Mazurach. Działania te wpisują się w szeroko zakrojoną strategię kolejową, której celem jest podniesienie standardów dla pasażerów. Właśnie to motywuje kolejarzy do dalszych działań.

Stacja w Ełku może poszczycić się trzema zmodernizowanymi peronami, które są połączone przechodzącym pod torami tunelem o długości ponad 100 metrów, wyposażonym w windy. Dodatkowo, dla wygody pasażerów, zainstalowano system dynamicznej informacji pasażerskiej, który dostarcza najświeższych informacji na temat ruchu pociągów. Udoskonalono także infrastrukturę na rzece Ełk poprzez budowę nowego mostu kolejowego. Ponadto, stacja Ełk Towarowy została teraz połączona ze stacją Ełk, która dzięki przebudowie posiada teraz 40 km torów i 118 rozjazdów – informują przedstawiciele PKP PLK S.A.

W międzyczasie, na stacji Olsztyn Główny, pasażerowie mogą korzystać z czterech odnowionych i zadaszonych peronów, które są wyposażone w wyświetlacze, nowoczesny system nagłaśniający, tablice informacyjne oraz ławki. Dojście na perony umożliwia podziemny korytarz wyposażony w windy i ruchome schody. Ważnym aspektem tej modernizacji jest to, że przejście pod torami zostało przedłużone o około 100 metrów w kierunku osiedla Zatorze. W ramach prac modernizacyjnych wymieniono także 28 km torów oraz 116 rozjazdów, a ruch pociągów jest teraz sterowany z nowej nastawni za pomocą nowoczesnych urządzeń komputerowych. Stacja towarowa również przeszła gruntowną modernizację, a tory zostały dostosowane do obsługi cięższych i dłuższych składów pociągów – podkreślają przedstawiciele kolei.

Całkowity koszt inwestycji w Olsztynie wyniósł około 423 mln zł netto, a projekt był współfinansowany z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jednak PKP PLK S.A. nie zamierza na tym poprzestać. Planowane są modernizacje linii kolejowej nr 38 prowadzącej przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich, na trasie Ełk-Giżycko-Korsze. W ramach tych prac wykonawcy budują nowy tor, który ma zostać zelektryfikowany.

W trakcie prac związanych z modernizacją linii kolejowej nr 38, powstają również nowe, wyższe perony, które ułatwią pasażerom wsiadanie do pociągów. Już teraz widoczne są pozytywne zmiany w Giżycku, Starych Juchach czy Kętrzynie. Na całej długości 100-kilometrowej trasy planowana jest modernizacja łącznie 14 stacji i przystanków, a także budowa bezkolizyjnych skrzyżowań w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich.

Zakończenie wszystkich prac na tej linii jest planowane na rok 2026. Koszt robót na odcinku Ełk-Giżycko wynosi 649 mln zł netto (z dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FEnIKS), natomiast na odcinku Giżycko-Korsze wynosi 876 mln zł netto (środki z Krajowego Programu Odbudowy).

– W kwietniu zawarliśmy dodatkowe porozumienie na budowę pięciu podstacji trakcyjnych, które będą zasilać nowo powstającą sieć trakcyjną. Wartość tego kontraktu wynosi 233 mln zł netto (środki z Krajowego Programu Odbudowy). Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość dwukrotnie większą niż obecnie, czyli 160 km/h zamiast 80 km/h. Dzięki temu czas podróży pociągiem z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o około 50 minut (przejazd poniżej 2 godzin). Z kolei pociągi towarowe będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h – zapowiadają władze PKP PLK.

Ponadto, prace nad przebudową stacji w Ostródzie są ciągle kontynuowane. W ramach tej inwestycji powstają dwa perony oraz podziemne przejście, które połączy je z budynkiem dworca oraz drugą stroną miasta. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji windy prowadzące na perony, co znacznie ułatwi komunikację na stacji.

– W ramach zadania wymieniamy tory, rozjazdy, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna. W budowie jest nowa nastawnia, a także wzmacniamy konstrukcję kamienno-ceglanego mostu nad rzeką Drwęcą – informuje inwestor.

Całkowity koszt inwestycji PKP PLK S.A. realizowanej w Ostródzie wynosi ponad 250 mln zł i jest finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Zakończenie tej inwestycji jest planowane na rok 2026.