Pomimo teoretycznego braku 50 milionów złotych na finalizację Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (WOW), przedstawiciele lokalnego samorządu uspokajają, gwarantując, że środki zostaną zgromadzone i inwestycja zostanie zrealizowana. Proces przetargowy na budowę ostatniego odcinka obwodnicy przeciągał się przez wiele miesięcy, napotykając na protesty mieszkańców i liczne pytania ze strony potencjalnych wykonawców. Tym razem, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, jako inwestor projektu, nie postanowiła przedłużać terminu składania ofert.
15 firm skierowało swoje propozycje do inwestora niemalże w ostatnim możliwym dniu. Niestety wszystkie oferty przekraczały założony przez inwestora budżet na poziomie 214 milionów złotych. Najniższą kwotę – 264 miliony złotych – zaproponowała firma Skanska, natomiast najwyższą – 454 miliony – spółka Primost Południe. Oznacza to, że brakuje od 50 do 240 milionów złotych na realizację inwestycji, w zależności od wybranej oferty. Mimo to, najdroższą propozycję można uznać za przesadzoną, w kontekście pozostałych ofert.
Wszystko wskazuje na to, że planowany koszt inwestycji był zbyt optymistyczny. W rezultacie, inwestor będzie musiał przeznaczyć na budowę więcej środków niż początkowo zakładano. „Wykonawcy są odzwierciedleniem rynku i cen, jakie są wymagane przy realizacji takiej inwestycji drogowej. Dlatego teraz naszym zadaniem jest analiza możliwości przeznaczenia dodatkowych środków na ten cel.”, mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka Dolnego Śląska.
Nowakowski wielokrotnie podkreślał, że WOW jest traktowana jako priorytetowa inwestycja nie tylko dla Wrocławia, ale i całego województwa dolnośląskiego. Wierzy on, że umowa na budowę ostatniego odcinka drogi zostanie podpisana jeszcze w tym roku. Teraz złożone oferty są oceniane pod względem merytorycznym przez DSDiK we Wrocławiu. Jeżeli decyzja o wykonawcy zostanie podjęta i umowa zostanie podpisana jeszcze w tym roku, końcowy odcinek drogi powinien być gotowy do użytku pod koniec 2027 roku. Wykonawca będzie miał trzy lata na realizację zadania.
Nowakowski zaznacza, że kierowcy już teraz mogą korzystać z niemal całej WOW, czyli z około 27 z 30 kilometrów zaplanowanej trasy. Ostatni odcinek drogi (3,6 km) przeprowadzi przez wrocławskie osiedla Klecina, Partynice i Ołtaszyn, a także przez teren miejscowości Bielany Wrocławskie i Wysoka w gminie Kobierzyce. Część drogi będzie dwupasmowa, część jednopasmowa, ale z rezerwą do poszerzenia.
Droga jest zaplanowana pomiędzy ulicą Szwedzką (okolice centrum handlowego Auchan przy granicy z Bielanami) a rondem na ul. Grota-Roweckiego, z którego wychodzi istniejący fragment WOW. Nowy odcinek połączy obwodnicę z al. Karkonoską.