Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddział w Olsztynie planuje złożyć wnioski do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego o udzielenie zgody na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wiosną 2025 roku. Chodzi tu o odcinki Barczewo – Biskupiec oraz Olsztyn – Barczewo, które będą realizowane w ramach systemu „Projektuj i buduj”. Wykonawcy, którzy zostaną wybrani na podstawie umowy, mają 10 miesięcy na wykonanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o decyzje ZRID.
Obecna jednojezdniowa droga krajowa klasy GP zostanie przekształcona w drogę ekspresową o długości prawie 30 km. Dla odcinka Barczewo – Biskupiec, który zostanie zrealizowany przez firmę PORR, głównym zadaniem będzie budowa drugiej jezdni. Teren pod tę inwestycję jest już zarezerwowany w pasie drogowym, a wiadukty nad obecną DK16 posiadają już odpowiednią długość. W ramach projektu powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Marcinkowo) oraz obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec.
Z kolei na odcinku Olsztyn – Barczewo, nad rozwojem którego czuwa firma Budimex, prace będą znacznie bardziej skomplikowane. W tym przypadku nie dysponujemy terenem rezerwowym na rozbudowę. Istniejąca droga wymagać będzie korekty przebiegu, aby dostosować ją do parametrów drogi ekspresowej. Planuje się budowę 11 obiektów inżynierskich, a istniejące trzy podziemne przejścia dla pieszych zostaną wydłużone.
Na obu odcinkach powstaną dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę komunikacji zbiorowej oraz przyległych terenów. Planowane są nowe węzły drogowe – Wójtowo i Łęgajny, natomiast istniejące węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do parametrów drogi klasy S. Inwestycja uwzględni również budowę przejść dla zwierząt, urządzeń odwadniających i oświetlenia drogi oraz montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Ponadto zostanie wdrożony system zarządzania ruchem z systemem preselekcyjnym (stacja ciągłego pomiaru ruchu).
Warto zauważyć, że jest to pierwsza inwestycja GDDKiA w Polsce, dla której zostaną zastosowane zaktualizowane dokumenty kontraktowe, uwzględniające zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. W przeszłości każda nawet najmniejsza zmiana parametrów technicznych wymagała wprowadzenia odstępstwa. Obecne przepisy nie precyzują już szczegółowych wymagań prawnych odnośnie parametrów technicznych dróg. Zalecamy jednak stosowanie wzorców i standardów zamieszczonych na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
W nowych dokumentach kontraktowych skupiono się nie tylko na oszczędności kosztów realizacji i użytkowania drogi, ale przede wszystkim na ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko oraz klimat. Na przykład, planuje się maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy nowych nawierzchni (przy zachowaniu odpowiednich parametrów jakościowych) oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii. Dzięki temu, większość energii do oświetlenia drogi będzie pozyskiwana z energii słonecznej.
Zgodnie z harmonogramem, kierowcy powinni skorzystać z nowej trasy S16 od węzła Olsztyn Wschód do węzła Biskupiec w 2028 roku.