Na Warmii i Mazurach, przeprowadzane w zeszłym roku modernizacje stacji kolejowych w Olsztynie i Ełku stanowią duże kroki naprzód w rozwoju lokalnej infrastruktury kolejowej. Plany PKP PLK S.A. nie kończą się jednak na tych działaniach. Kolejarze zapewniają, że będą kontynuować swoje wysiłki na rzecz poprawy komfortu podróży dla pasażerów.
Stacja w Ełku może teraz pochwalić się trzema odnowionymi peronami, które są połączone ponad stumetrowym tunelem pod torami, wyposażonym w windy. Przedstawiciele PKP PLK S.A. informują, że wprowadzili nowy system dynamicznej informacji pasażerskiej, który oferuje aktualne dane o ruchu pociągów. Dodatkowo, na rzece Ełk powstał nowy most kolejowy, a układ torowy stacji Ełk Towarowy został zintegrowany ze stacją Ełk. Po zakończeniu przebudowy, stacja składa się teraz z 40 km torów i 118 rozjazdów.
Z kolei, na stacji Olsztyn Główny, cztery zmodernizowane perony zostały zadaszone i wyposażone w wyświetlacze, nowe nagłośnienie, gabloty informacyjne i ławki. Na perony można dostać się przez podziemny korytarz z windami i schodami ruchomymi. Kolejarze podkreślają, że przeprowadzili wymianę 28 km torów oraz 116 rozjazdów. Ruch pociągów jest teraz obsługiwany z nowej nastawni z nowoczesnymi urządzeniami komputerowymi.
Koszt inwestycji w Olsztynie wyniósł około 423 mln zł netto, a finansowanie pochodziło między innymi ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
PKP PLK S.A. nie zamierza jednak na tym poprzestać. Planowane są przebudowy na linii kolejowej nr 38, prowadzącej przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich, relacji Ełk-Giżycko-Korsze. Inwestycje obejmują budowę nowego toru, który zostanie zelektryfikowany, oraz wyższych peronów dla lepszej wygody pasażerów.
Zmiany są już widoczne w miejscowościach takich jak Giżycko, Stare Juchy czy Kętrzyn. Na 100-kilometrowym odcinku planowane jest odnowienie 14 stacji i przystanków, a także budowa bezkolizyjnych skrzyżowań w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich. Zakończenie wszystkich prac na linii jest zaplanowane na 2026 rok. Koszt prac wynosi 649 mln zł netto na odcinku Ełk-Giżycko i 876 mln zł netto na odcinku Giżycko-Korsze.
Władze PKP PLK zapowiadają również, że po zakończeniu wszystkich prac, pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h, co stanowi podwojenie obecnej prędkości. Skróci to czas podróży pociągiem z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o około 50 minut.
Prace modernizacyjne są także kontynuowane na stacji Ostróda. W budowie są tam dwa perony oraz przejście podziemne, które ma połączyć je z budynkiem dworca oraz drugą stroną miasta. Inwestycja PKP PLK S.A., o wartości ponad 250 mln zł, jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Przewidywany termin zakończenia prac to również rok 2026.