Postępy w budowie nowego Dworca Olsztyn Główny pomimo surowej zimy

Mimo mroźnej zimy, tempo prac na budowie nowego Dworca Olsztyn Główny nie zwalnia. Dworzec, którego budowa rozpoczęła się dwa lata temu, w styczniu 2024, jest powoli przekształcany z nieatrakcyjnej, szarej struktury z lat 70. XX wieku w nowoczesny punkt komunikacyjny. W krótkim czasie pasażerowie korzystający ze stacji Olsztyn Główny będą mogli cieszyć się udogodnieniami nowego dworca.

Proces modernizacji stacji Olsztyn Główny to saga trwająca od dłuższego czasu. Początkowy plan, który zakładał budowę dworca kolejowo-autobusowego, nie został zrealizowany z powodu konfliktu między PKP a deweloperem posiadającym tereny pod część autobusową. Prace nad renowacją torów rozpoczęły się w 2021 roku, a budowa nowej struktury ruszyła rok później, w 2022 roku.

Jak informuje Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP S.A., obecnie pracownicy budowy skupiają się na pokryciu dachu i montażu szklanej elewacji od strony peronów. Trwają również prace nad elewacją bocznych ścian budynku oraz przy wykonywaniu pochylni prowadzącej do tunelu na perony. Wewnątrz budynku trwają prace tynkarskie, a także przygotowania do wykonania cementowych posadzek. Wkrótce planowane jest wdrożenie montażu wind i schodów ruchomych.

Warto zauważyć, że modernizacja dworca to nie tylko budynek, ale także torowisko. Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, Ireneusz Merchel, poinformował, że prace na peronach numer 3 i 4 zostały już zakończone, podczas gdy perony 1 i 2 są nadal w trakcie budowy, a ich ukończenie planowane jest na koniec stycznia, o ile warunki pogodowe na to pozwolą.

Całość prac związanych z nowym Dworcem Olsztyn Główny przewiduje się zakończyć na początku 2024 roku, a pełna funkcjonalność obiektu będzie możliwa dopiero po przebudowie układu torowo-peronowego. Koszt całej inwestycji wynosi prawie pół miliarda złotych – za sam budynek zapłacono 70 milionów złotych, a modernizacja stacji Olsztyn Główny pochłonęła ponad 400 milionów złotych.