Olsztyński tunel pod peronami na finiszu prac

Remont Dworca Głównego w Olsztynie, wraz z przyległymi peronami, zbliża się ku końcowi. Symbolem tych inwestycji jest tunel, który ma nie tylko łączyć perony, ale także połączyć dworzec z okolicznym obszarem Zatorze.

Modernizacja Dworca Kolejowego Olsztyn Główny to jedno z najbardziej wyczekiwanych projektów w stolicy Warmii i Mazur. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Czwarty z kolei olsztyński Dworzec Główny będzie znaczącym elementem historii transportu kolejowego w regionie, kontynuując spuściznę trzech poprzednich dworców, które powstały w latach 1872, po 1945 oraz w okresie między 1969 a 1971 rokiem.

Nowy obiekt dworcowy zostanie zaprojektowany na planie trapezu, a jego frontowa elewacja będzie zdobiła duży zegar oraz charakterystyczny neon „Dworzec Kolejowy”, przeniesiony z poprzedniego budynku z uwzględnieniem zaleceń konserwatora zabytków. Elewacja od strony peronów zostanie ozdobiona napisem z logotypem PKP oraz nazwą dworca. Długość elewacji peronowej wyniesie około 73 metry, szerokość pod dachem prawie 29 metrów, a najwyższy punkt dachu osiągnie wysokość około 12 metrów. Projekt przewiduje również harmonijne połączenie budynek-wiatą na peronie 1, który stylistycznie nawiązuje do modernistycznego designu dworca. Dach wystający poza obrys budynku podkreśli unikalny charakter obiektu.

Tymczasem na stacji kontynuowane są prace. Budowa trzeciego peronu dobiegła końca, a pasażerowie mogą już korzystać z dwóch nowych, znacznie wygodniejszych peronów (są wyższe niż stare) numer 4 i 3. Teraz wykonawca rozpoczął demontaż starej konstrukcji peronów numer 2 i 1.

Choć perony będą nowe, wiaty z poprzednich peronów zostaną zachowane po renowacji. Zostały one uznane za zabytkowe i podlegają ochronie konserwatora zabytków, dlatego wrócą na perony. Z uwagi na różnice w długości i szerokości wiąt, musiały one zostać zamienione tak, aby pasowały do konstrukcji nowych peronów. Dodatkowo, ich filary zostaną lekko skierowane pod kątem (30-40 stopni), aby dostosować je do nowych peronów.