Niecały miesiąc temu upłynęło dziewięć lat od chwili, kiedy do Olsztyna dotarł pierwszy z 15 tramwajów marki Solaris Tramino. Teraz, po prawie dekadzie, miasto zapowiada przetarg na zakup nowych pojazdów, które mają zasilić tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Aktualnie, olsztyńskie ulice obsługiwanych jest przez 27 składów tramwajowych, które kursują na pięciu różnych liniach. Flotę stanowią zarówno pojazdy marki Solaris Tramino, jak i 12 sztuk tureckiego producenta – Panoramy. Urząd Miasta argumentuje jednak, że rosnące zapotrzebowanie na ten środek transportu wymaga zwiększenia liczby dostępnych tramwajów.
Jerzy Roman, prezes MPK w Olsztynie, przyznaje, że w godzinach szczytu konieczne jest wysyłanie więcej niż jednego składu na trasę. Dodatkowo potrzeba utrzymania odpowiedniej ilości rezerwy powoduje, że konieczne jest powiększenie floty tramwajowej, aby zapewnić efektywne i bezpieczne działanie systemu komunikacji miejskiej.
Nowo ogłoszony przetarg zakłada zakup sześciu nowych tramwajów. Istnieje też możliwość dokupienia dodatkowych ośmiu składów, aczkolwiek minimum to dwa pojazdy w przypadku wykorzystania tej opcji. Każdy z nowych tramwajów powinien pomieścić co najmniej 200 pasażerów, mieć szerokość 2,5 metra oraz długość od 29 do 33 metrów. Wyposażone będą one w takie udogodnienia jak: wyświetlacze LCD, mobilne biletomaty, kasowniki, hotspoty Wi-Fi czy system zliczania pasażerów.
Justyna Sarna-Pezowicz, zastępczyni prezydenta Olsztyna, informuje że na zakup nowego taboru miasto planuje uzyskać dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli to nie będzie możliwe, miasto będzie starało się o fundusze z projektu poświęconego ekotransportowi w ramach Programu Operacyjnego dostępnym dla Polski Wschodniej.
Oferty na realizację tego przedsięwzięcia będą przyjmowane do końca lipca. Wybrany wykonawca będzie miał na dostarczenie zamówionych tramwajów 72 miesiące.