Przebudowa dworca kolejowego w Olsztynku umożliwiająca lepsze warunki dla pasażerów, a także nowa koncepcja zagospodarowania całego kompleksu dworcowego, została niedawno zakończona. Dzięki temu obiekt jest teraz w pełni przystosowany do obsługi podróżnych.
Plan renowacji w Olsztynku to szeroko zakrojone przedsięwzięcie, łączące w sobie odświeżenie budynków datujących się aż do 1939 roku. Realizacja tego projektu została sfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Główny budynek dworca został zastąpiony przez mniejszy obiekt znajdujący się w pobliżu.
Budynek, który wcześniej pełnił funkcję toalet, został skutecznie przekształcony, aby mógł służyć jako miejsce obsługi pasażerów. W jego wnętrzu znajduje się przestronna poczekalnia wyposażona w toalety. Fasada budynku odzyskała swoją dawną chwałę, a elementy takie jak dach, okna i drzwi zostały wymienione. Dodatkowo, duże okno umożliwia podróżnym obserwację ruchu pociągów na peronie. Obiekt ten jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, z udogodnieniami takimi jak specjalne ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy mapy dotykowe.
Wprowadzono również zmiany w bezpośrednim otoczeniu dworca. Przykładowo, pasażerowie czekający na dworze mogą skorzystać z nowej, przestronnej wiaty betonowej położonej między dworcem a historycznym budynkiem. Wiatę ozdabiają reliefy z przedstawieniem historycznego układu starego miasta i zamków gotyckich na północy Polski. Pod wiatą znajdują się ławki, automaty z przekąskami i biletomaty, a w jej centrum umieszczono dekoracyjne drzewo. Dodatkowo utworzono dwa parkingi dla samochodów oferujące łącznie 38 miejsc parkingowych, w tym trzy dla osób niepełnosprawnych. Jest tam także miejsce na rowery.
Podczas realizacji inwestycji wprowadzono również rozwiązania przyjazne dla środowiska. Dworzec został wyposażony w oszczędne systemy oświetlenia oraz inteligentne narzędzia zarządzania budynkiem, które kontrolują urządzenia, systemy i optymalizują zużycie energii. Budynek jest również monitorowany za pomocą nowoczesnych systemów kontroli dostępu i alarmów przeciwwłamaniowych oraz napadowych.
W kontekście tej inwestycji trwają prace nad modernizacją historycznego budynku dworca, który w przyszłości będzie miał innego przeznaczenia. Podobnie jak w przypadku nowego budynku dworca, obiekt ten przechodzi renowację elewacji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz odnowienie dachu i wszelkich instalacji wewnętrznych.
Całkowity koszt inwestycji w Olsztynku wyniósł 25,8 miliona złotych brutto. Inwestorem było Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcami prac budowlanych były firmy SKB LDR Sp. z o.o. i SKB Budownictwo Sp. z o.o. Projekt został opracowany przez konsorcjum TPF Sp. z o.o. i Decorum Architekci Sp. z o.o.