Nadchodzi nowa era transportu kolejowego w Olsztynie

Mieszkańcy Olsztyna z zapartym tchem oczekują na zakończenie jednej z kluczowych inwestycji w ich mieście – budowy nowoczesnego dworca głównego. Ten awangardowy obiekt stopniowo zyskuje na formie, by wkrótce stać się reprezentacyjnym punktem miasta.

Wizja kolejarzy przedstawia dworzec jako miejsce nowoczesne i efektywne. Obiekt będzie składał się z trzech poziomów – jednego podziemnego i dwóch naziemnych, a jego najwyższy punkt osiągnie wysokość 12 metrów. Wygląd budynku ma nawiązywać do kształtu origami lub żagla, co stanowi hołd dla tradycji Warmii i Mazur. Na dachu planuje się zamontować ponad 1300 stylistycznie unikalnych paneli fotowoltaicznych. Dodatkowo, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca powstanie parking na 52 pojazdy, a także 1500 metrów kwadratowych terenów zielonych.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że tuż obok dworca budowane jest nowe przejście podziemne, które połączy go z dzielnicą Zatorze. Ta innowacja była długo upragnionym marzeniem lokalnych mieszkańców, którzy mieszkają po drugiej stronie torów. Ten projekt jest częścią szerszej inwestycji, która obejmuje modernizację stacji Olsztyn Główny. Przyszłe przejście podziemne, które zastąpi poprzednie, będzie miało długość 140 metrów, czyli o 100 metrów więcej niż obecne. Do tej pory ukończono budowę 6 z 10 segmentów tunelu. Z tunelu do peronów prowadzić będą windy i schody ruchome. Wymiary nowego przejścia podziemnego to szerokość 5,64 metra i wysokość od 2,4 do 3,1 metra. To oznacza, że nowy tunel będzie nie tylko dłuższy, ale także szerszy i wyższy niż poprzedni.